
Optimalisatie van employer branding met Rotocoat
Een doel voor ogen
Om Rotocoat te kunnen ondersteunen in het optimaliseren van de employer branding, begonnen we het proces met het vaststellen van doelen. Rotocoat wenst namelijk om de openstaande vacatures onder de aandacht te brengen van potentiële werknemers en langdurige relaties met de werknemers op te bouwen.
Voor ons natuurlijk koek en ei! We stelden persona’s op van de ideale werknemer. Natuurlijk handig om te weten wat de gedragingen van deze persoon zijn. Of sterker nog, hoe en waar we deze persoon het beste kunnen bereiken!
Touchpoints in de employer journey
Met die persona’s hebben we kansen in kaart gebracht over hoe de employer branding geoptimaliseerd kan worden. Het proces begint met de aandachtsfase. Hoe krijg je de aandacht van die potentiële werknemers? Hierin hebben we onze designers helemaal losgelaten in een creatieve campagne, met succes! We hebben creatieve, vernieuwde content gerealiseerd om de vacatures extra onder de aandacht te brengen. Dit laten we terugkomen in de vorm van posters, websitebanners en social media (advertenties).
Posters:
Social media:
Point-of-view video
Daarnaast maakten we plannen voor het realiseren van een point-of-view video. Zo kunnen potentiële werknemers precies zien hoe een werkdag bij Rotocoat eruitziet!
Onboarding van nieuwe werknemers
Om de nieuwe werknemers een warm welkom te heten en ervoor te zorgen dat ze het bedrijf leren kennen, kan een goede onboarding niet ontbreken! Voor de onboarding van het nieuwe personeel van Rotocoat hebben we daarom een concept ontwikkeld dat past bij de gevormde persona’s; de Rotocoach duffelbag!
De tas is gevuld met diverse, leuke goodies die perfect van pas komen tijdens de eerste werkdag. Denk aan een waterflesje of de Rotocoat-broodtrommel, maar natuurlijk ook wat handige cadeautjes voor tijdens de vrijetijdsbesteding, zoals een giftcard voor een dagje karten.
Het behouden van werknemers
Buiten dat het vullen van openstaande vacatures een belangrijk onderdeel is voor Rotocoat, is het behouden van huidige werknemers van essentieel belang. Want hoe zorg je ervoor dat werknemers de bedrijfscultuur begrijpen en ervan genieten? Hoe bouwen we die duurzame relatie met ze op?
Met deze gedachtegang hebben we diverse concepten ontwikkeld voor het creëren van (werk)geluksmomentjes bij de werknemers van Rotocoat. Hier laten we wederom een sterke branding in terugkomen! Zo maakten we plannen voor de Roto-scape escaperoom, de coating & chill ijsbus tijdens een zonnige werkdag, de Rotorace simulator voor tijdens de pauze en de coat & calm massagesessie.
Tevredenheid verspreiden
Om de binding tussen het personeel en Rotocoat te bevorderen, hebben we diverse concepten ontworpen. Je kent het wel, je bent trots op het bedrijf waar je voor werkt, dan wil je die tevredenheid toch met de buitenwereld delen? Niets is mooier dan een leuk presentje ontvangen van je werkgever wanneer je net papa of mama bent geworden, je iets te vieren hebt of thuis zit met een griepje. En dat helemaal in stijl van het bedrijf! Voor Rotocoat maakten we originele concepten zoals de Rotocoater-romper.
(Roto)coat your career
Bij Rotocoat staat ontwikkeling centraal. Zo ook als het gaat om het trainen van het personeel! Werknemers van Rotocoat volgen regelmatig trainingen of cursussen om nieuwe kennis op te doen.
Zo maakten we een mooie campagne genaamd: Rotocoat Academie – Coat your career! Interessant voor bestaande werknemers, maar natuurlijk ook tijdens het werven van nieuwe werknemers. Als werkzoekende toch interessant om te weten dat het bedrijf investeert in ontwikkeling! Om dit te kunnen delen met de doelgroep, is de campagne omgezet in vorm van posters, interne tv-banners en social media (advertenties).